Risengrød uden mælk og sukker

En af mine eksperimenter i de seks uger, hvor min datter var på glutenfri, mælkefri og sukkerfri diæt, var risengrød lavet på mandelmælk. Umiddelbart lyder det jo ikke helt frastødende, da risalamande smager lidt derhen ad. Men hvad med kanelsukker og smørklatten? Det er jo børn vi taler om, og de er ikke meget for forandring.

Jeg brugte hvide ris for ikke at tage for stort et skridt, men måske vover jeg pelsen og bruger brune ris næste gang.

Til risengrøden skal du bruge

1/2 liter vand

2 dl grødris (hvide eller brune)

1 liter mandelmælk

Fremgangsmåde

Bring vandet i kog og tilsæt risene. Lad risene koge i 10 minutter tilsæt rismælken. Skru helt ned for blusset og lad risengrøden simre i 30-45 min. Rør ofte i risengrøden, for den brænder let på.

Tilbehør

Du kan selvfølgelig spise den mælkefri risengrød med kanelsukker og en smørklat, men vil du også gerne undgå sukker og smør, så smager kokossukker blandet med kanel fantastisk på risengrøden. Smørklatten kan erstattes af en lille klat kokossmør – lad den smelte før du dypper skeen i kokossmøret. Jeg spiser aldrig risengrød på mælk igen, det her var virkelig lækkert. Næste gang skal jeg prøve med risalamande uden fløde og sukker.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *