Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost er egentlig en overordnet kostplan som er god at følge for alle, både hvis man hvis man ikke fejler noget eller hvis man har inflammatoriske sygdomme. Retningslinjerne kan dog gradbøjes. Har man inflammatoriske tilstande er det en god ide at holde sig til principperne. Er det forebyggende kan man lade sig inspirere og guide men tillade sig selv lidt mere snor. Spiser du normalt meget kød, mange mælkeprodukter, brød og ikke så mange grønsager, så vil overgangen til disse antiinflammatoriske kostprincipper kunne mærkes.

Spiser du generelt sundt men har du alligevel inflammatoriske sygdomme, så er antiinflammatorisk kost ikke nødvendigvis specifik nok til dig. Selvom kosten spiller en vigtig rolle, så kan der være andre og mere afgørende forhold, som ligger til grund for sygdommen. Det kan jeg hjælp dig med at afklare i en konsultation.

Princippet med antiinflammatorisk kost er, at den medvirker til at nedbringe inflammation i kroppen både ved at beskytte kroppens celler mod ødelæggelse og ved at styrke og normalisere immunforsvaret. Antiinflammatorisk kost er først og fremmest rig på antioxidanter og omega 3 fedtsyrer, og så udelukkes hurtige kulhydrater, da det er den store inflammatoriske synder. 

Sørg for at din kost primært består af:

  • Fisk
  • Koldtpressede og økologiske olivenolie, hørfrøolie, rapsolie
  • Nødder, kerner, linser
  • Avocado og oliven 
  • Bær 
  • Grønsager – især kålsorterne virker anti-inflammatoriske og indeholder mange anti-oxidanter, som beskytter cellerne mod skader. 
  • Løg, hvidløg, rødløg, 
  • Gurkemeje og ingefær. 
  • Rugbrød (men ikke for store mængder – det er svært for fordøjelsen)
  • Glutenfrit brød af kerner, boghvede, havre, brune ris, quinoa eller kikærtemel
  • Plantemælk som havremælk, mandelmælk, rismælk, veganske oste.
  • Urtete, grøn te, hvid te, matchate, roiboste
  • BoneBroth – langtidskogt suppe på fx. kyllingeben – se opskrift her
    https://stinemathieu.dk/bone-broth-opskrift/ 

Spis ikke store mængder af:

  • Fuldkornsbrød
  • Kylling
  • Æg
  • Kaffe
  • Sort te
  • Kartofler – varme
  • Mørk chokolade 70%+

Udeluk helt

  • Hvidt brød og pasta
  • Sukker, 
  • Sodavand 
  • Alkohol. 
  • Mælkeprodukter 
  • Rødt kød. 
  • Sojaprodukter

Du kan downloade og printe følgende oversigt og hænge den på køleskabet.

Download oversigt: Anti-inflammatorisk kostråd

Læs mere

Se anti-inflammatorisk kostpyramide her:

https://white-album.s3.amazonaws.com/files/antiinflammatorisk-kostpyramide-i-form-dk-ZqB9xkqTpcKx95JmHITd_g.pdf 

Her kan du finde inspiration – men vær bevidst om at styre uden om svinekød og mælkeprodukter. 

http://autoimmun.co/opskrifter/ 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen