For lidt mavesyre i spiserøret kan give refluks

For lidt mavesyre i spiserøret kan give refluks

For lidt mavesyre i spiserøret føles som halsbrand, refluks eller sure opstød. Det kobles ofte sammen med for høj mavesyreproduktion og behandles derfor med mavesyre neutraliserende midler eller mavesyrepumpe hæmmer – for at nedsætte mavesyreproduktionen.

Det er efterhånden veldokumenteret, at især kvinder over 35 begynder at producere mindre mavesyre. Amerikanske studier viser, at 20-30% af kvinder over 50 har en nedsat mavesyreproduktion og for kvinder over 60 er det halvdelen, der producerer for lidt mavesyre. Symptomerne er de samme som ved for meget mavesyre, for når maden ikke fordøjes godt nok i mavesækken, så stiger mavesyren op i spiserøret og giver halsbrand. Nedsætter man mavesyreproduktionen yderligere med syrepumpehæmmere (medicin, som nedsætter mavesyreproduktionen), så forværres problemet.

For lidt mavesyre skaber flere problemer

Amerikanske studier peger på at op til 90% af kvinder med osteoporose har for lav mavesyreproduktion – andre studier viser, at mennesker med for lav mavesyre har en dårligere optagelse af calcium, som er helt essentielt for knoglesundheden. Det har fået forskere til at forfølge teorien om, at osteoporose måske har stammer fra for lidt mavesyre.

Mavesyren er også vigtig for optagelsen af B12 vitamin. Har man for lidt mavesyre, eller tager man syrepumpehæmmere over længere tid, fx hvis man tager gigtmedicin eller har spiserørsbrok, så bør man samtidig få et tilskud af B12 vitamin.

Mavesyren har vigtige funktioner, bl.a. er de med til at beskytte mod uønskede bakterier-, virus og svampevækst – og så medvirker mavesyren til at nedbryde proteinerne i maden. For lidt mavesyre kan derfor føre til tarmdysbiose og fordøjelseproblemer.

For lidt eller for meget

Har du været til lægen og fået at vide, at du har for meget mavesyre, så lyder det måske lidt mærkeligt, at problemet i virkeligheden kunne være det modsatte. Du kan faktisk selv teste, om du har for lidt eller for meget med følgende køkkenbordstests:

 

Rødbedetesten

120 ml rødbedesaft

120 ml vand

Opsaml urinen de næste 2-3 timer i en gennemsigtig beholder

Drik rødbedesaft/vand sammen med et par mandler eller et stykke kylling, så enzymproduktionen sættes i gang i mavesækken. Rødbedesaften indeholder betain, som mavesyren normalt vil nedbryde.

Er urinen rødlig = for lidt mavesyre

Er urinen normalfarvet = tilpas mavesyre (eller for meget hvis du lider af halsbrand/refluks).

Natrontesten

Hæld en 1/4 tsk natron i et glas vand (på 2,3 ml).

Drik det på tom mave – gerne som det første om morgenen. Tag tid på, hvornår du bøvser.

Mindre end 1 minut = for meget mavesyre

1-2 minutter = tilpas med mavesyre

2-5 minutter = for lidt mavesyre

Mere end 5 minutter = alt for lidt

For lidt mavesyre – hvad så?

Viser det sig, at du har for lidt mavesyre, så er der en del du selv kan gøre for at hjælpe din fordøjelse godt på vej.

Mavesyren indeholder nogle stoffer, som sender proteinspaltende enzymer ud i mavesækken. Når vi ikke producerer mavesyre nok, så producerer vi heller ikke protein-spaltende enzymer nok, og det kan få en stor bøf til at ligge og ulme i maven og evt. fortsætte delvis ufordøjet ned gennem tarmsystemet. Det kan sætte en forrådnelse i gang nede i tarmen, som udløser luft i maven og ildelugtende prutter. Mange med for mavesyre kan nikke genkendende til, at de føler sig tunge i maven efter at have spist kødrige måltider, er oppustet, føler sig trætte og har vrøvl med fordøjelsen. Man kan endda opleve ufordøjet mad i afføringen.

Det er en god ide at undgå for tunge proteinrige måltider, og sørge for at spise masser af grønt og især bitre grønsager som fx rucola og artiskok, da stimulerer fordøjelsesafterne allerede når de puttes i munden. Skvalderkål og mælkebøtter er meget bitre og er rigtig gode ved for lav mavesyre. Lav fx en hjemmelavet pesto af de mindste blade fra haven eller skoven.

Citron og æbleedike er også med til at stimulere fordøjelsessafterne. Som en lille fordøjelsefremmende forret kunne man lave en let salat med rucolablade og dressing lavet på citronsaft eller æbleeddike – evt. tilsat ukrudtspesto.

Endelig så indeholder grønsager og frugter naturens enzymer, som også hjælper dig til at fordøje din mad. Så husk at måltidet skal indeholder masser af grønt.

Der findes også kosttilskud med planteenzymer, bl.a. udtrukket fra papaya. Man kan tage en tablet af planteenzym som tilskud lige inden måltidet.

Du gør din mavesyre en tjeneste ved at drikke friskpresset rødbedejuice. Find en opskrift her.

Læs mere

Læs mere om de nyeste amerikanske studier i artiklen Low Stomach Acid: A Surprising Cause of Indigestion Symptoms

På radiodoktoren.dk kan du også læse om underskud af mavesyre og rødbedetesten

I bladet Naturli har Anette Harbech-Olesen skrevet en grundig artikel om mavesyre og giver både råd og opskrifter til at komme det til livs

Læs artiklen The Unusual Link Between Low Stomach Acis and Osteoporosis

Læs mere om studiet Hypochlorhydric stomach: a risk condition for calcium malabsorption and osteoporosis?



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *